DŘEVO JAKO NOSITEL BARVY – druhý díl
Ve druhém dílu naší „Školy na pokračování“ se podíváme na různé formy, jak do celkového barevného schématu interiéru vstupuje barva dřeva.
Školu na pokračování pro nás připravuje Barbara Venter, která již osmým rokem vede profesionální výcvik interiérových designérů a za tu dobu pomohla na svět bezmála padesáti novým interiérovým ateliérům. Jejím dlouhodobým studijním programem prošlo již více než 250 úspěšných absolventů a jednorázových kurzů se zúčastnilo již více než 4 000 fanoušků designu.
Více na www.DesignSkola.cz
Různé dřeviny mají různé barvy – dané mořením či jinými povrchovými úpravami. Dekor dřeva také často „nosí“ lamino, které se používá pro výrobu levnějšího nábytku. Kromě barvy má dřevo též texturu, na kterou můžeme nahlížet jako na vzor, který je při vytváření sladěného interiéru též vzít v úvahu.
Na obrázku níže je dřevo přítomno na obložení stěny za hlavou postele a na okenních rámech.
Kdybychom měli vystihnout jeho barvu, tak bychom ji popsali jako naoranžověle zrzavou se žlutými linkami. A určitě bychom si o ní řekli, že je dosti živá, určitě mnohem živější, než barva dřeva na dalších dvou obrázcích, kuchyňských sestav.
Barva „Kuchyně A“ je bledší, jakoby zastřenější a narůžovělá. Při znalosti barevných kódů můžeme říci, že tento hnědý neutrál vychází z červenějšího odstínu, než ten v ložnici a barva je méně sytá. Nižší sytosti se dosahuje vyšší přítomností šedé, která originální odstín „uklidňuje“.
Barva „Kuchyně B“ je mnohem žlutší a též méně sytá. Krásně vidíme, že kuchyňské dřevo působí oproti tomu „ložnicovému“ jako mdlejší. A obě barevná schémata kuchyní působí chladnějším dojmem, než barevnost ložnice. Závěr? Oranžová jako zdrojový odstín hnědi je teplejší, než žlutá a červená. A sytější barva působí vždy teplejším dojmem.
Vraťme se ještě k obrázku ložnice a rozeberme si celkové barevné schéma – jaké tam máme aktéry? Hnědou + bílou + neutrální šedou – světlou i tmavou (což činí zajímavý jasový kontrast a přitom schéma není zatíženo další barvou, čímž je udržena elegance, neboť příliš mnoho odstínů většinou schéma elegance zbavuje i v podobě stříbrné – zde je dobré zmínit, že kontrast lesku a matu interiérům také velmi sluší a zde je skvěle vidíme na vztahu lesklé šedi na potahu postele, pololesklé dlažby a chlupatého koberce na zemi.
Všimněte si, že barva dřeva ve schématu zajišťuje „největší vzrůšo“ – je nejživější a též, že plní i roli vzoru – ostatní prvky jsou striktně jednobarevné. Když se podíváme na schéma níže, ani se nechce věřit, že zde figuruje jen šedá, bílá a zrz, který je umně zopakován na přehozu postele.
Nyní porovnejme texturu dřeva v ložnici výše (lineární proužkovanou) s texturou dřeva na skříni od TEAM 7 níže.
Na skříni je dřevo mnohem „vzorovanější“ než tomu bylo u obložení ložnice. Právem se u nábytku NOX píše, že zde se příroda stává umělcem – ušlechtilé dřevo dubu a ořešáku se k výrobě nábytku používá i z planě rostoucích odrůd. Suky a výrazné žilkování propůjčují tomuto dřevu jedinečný vzhled. U skříně NOX se kresba dřeva uplatnila vertikálně.
Taková textura dřeva působí více přírodně a méně elegantně . Pokud se do interiéru zvolí, pak by s ní neměly soupeřit další textury. Pro svou výraznost se volí spíše pro menší plochy, než je pozadí – jako akcent, který má za úkol vyznít.
Ačkoliv je hmota skříněk s texturou dřeva v místnosti nezanedbatelná, stále tvoří menšinu. A jaké je pozadí? Slonová kost, našedlá bílá do zelenkava světlá a tmavší - středního jasu. Celkově je tedy schéma kuchyně světlejší a nemá tolik jasové kontrastu, kolik tomu bylo u ložnice výše. Též je dobré si všimnout, že pozadí kuchyně není tak studené / ostré.
Pozadí kuchyně tvoří teplejší neutrály, než tomu bylo u ložnice a tím se více přibližuje teplotě barvy dřeva. Nejtmavší barvou kuchyně je právě barva dřeva. Při porovnání obou schémat je hezky patrné, že není šedá jako šedá a kontrast barvy dřeva s šedou může též vyznít různě podle toho, jak se pracuje s jasem a sytostí.
Malé rekápko: JAS (tmavost či světlost barvy), SYTOST (její výraznost – odsycení znamená přidávání šedé) , KONTRAST V JASU (největší je mezi černou a bílou), KONTRAST V TEPLOTĚ (největší je mezi naoranžovělými a namodralými barvami).
Příště se zaměříme na pravidla pro kombinaci textůr a barev dřevin pro případ, kdy je v místnosti dřevin více.
Barbara Venter - DesignŠkola